Schilderijen
Het meisje en de wolf
Inner world
Portretten
Musici
Landschappen

  INTRO's bij Het meisje en de wolf
-
Een verhaal van vele tijden
- Als een bijl in hardgevroren ijs

Boeken
Niet storen. Een kritische beschouwing over de Riagg 
Wie is er nu gek? Over kronkels in de therapeutische relatie

Nog altijd & Cement. Levensverhalen Auschwitz-overlevenden
Tien componistenportretten in woord en beeld
Keerpunt. Over persoonlijke crises en kansen

Enter EN

English


saar.roelofs@xs4all.nl 

 CV 
Saar Roelofs

© protected by pictoright

 

   

 

     
                  

Saar Roelofs

 

 Schilderijencyclus

HET MEISJE EN DE WOLF

Over een meisje in een concentratiekamp
Een verhaal van vele tijden

(1995 / revisie 2016)

              

"Een mooi en indrukwekkend kunstwerk."
De Gelderlander

   "A powerful statement of universal application." 
Jack Boas, schrijver over de Joden onder de nazi's

"Interesting and moving." 
Helmuth Braun, Hoofd Exposities van het Joods Museum Berlijn

meer...

 


Het meisje en de wolf is een schilderijencyclus over een meisje in een concentratiekamp. De cyclus laat een spectrum aan wezenlijke menselijke ervaringen zien – variërend van angst, schaamte en jaloezie tot troost, spijt en hoop - zonder achtergrond, omgeving of decor. De expressie van de handen is steeds van betekenis: ze zijn bijvoorbeeld gebald, afwerend, slap, beschermend of koesterend.  De serie eindigt met een symbolische bevrijding. 

Korte onderschriften bij de schilderijen vertellen het verhaal. De verhaallijn is deels ontleend aan Simon Wiesenthals boek Max en Helen. Goya's etsenserie Los Desastres de la Guerra (De Verschrikkingen van de Oorlog) was een belangrijke inspiratiebron voor deze serie.


De schilderijencyclus vertelt een verhaal van vele tijden. Het zou zich niet alleen in een nazi-concentratiekamp kunnen afspelen maar ook tijdens de Joegoslavische burgeroorlog, de Rwandese genocide, in een kampement van IS of in Congo.

Formaat: alle schilderijen zijn 70x90 cm; materiaal: acryl op linnen.


Exposities en ontvangst

Een verhaal van vele tijden
Toelichting door de kunstenaar

Als een bijl in hardgevroren ijs
Inleiding door Hans Paalman

                                  

 


 

Het meisje en de wolf

 

 Het meisje arriveert met haar moeder, zus en broertje in het concentratiekamp.

                                     
 

Het meisje wordt van haar zus gescheiden.

 

 

Ze verstart.

 

Ze wordt geschoren, bekeken en genummerd.

 

Zo ook haar broertje en de andere kinderen.

 

De moeder van het meisje wordt weggevoerd en komt niet meer terug.

 

 

Wolfgang heeft een oogje op het meisje.

 

Hij verkracht haar.


 

Het meisje vlucht weg voor zichzelf.


 

 

Ze voelt zich schuldig.

 


 

 

 

De wolf zorgt voor het meisje. 
Zo is ze in staat de anderen te troosten.
 

 

Het meisje is innerlijk verscheurd.


 

Ze raakt zwanger. 


 


 

Ze bevalt van een zoon. 
De baby wordt het kamp uit gesmokkeld.


 


                

De blonde vrouw, een kampbewaker, is jaloers op het meisje en de wolf.


 


De wolf ontvlucht het kamp.
De blonde vrouw martelt het meisje.


 


 

Het meisje eet en drinkt niets meer.


 


 

 

 Ze sterft. 
De blonde vrouw vindt haar lichaam en heeft spijt.


 

 

 

 

En het meisje kwam terug om zich van alles te bevrijden.

 

 

Terug naar boven 

 


1995 / Revisie 2016

De eerste versie van de cyclus stamt uit 1995 en bestond uit acht drieluiken met een begeleidende tekst, een vorm die was aangepast aan de architectuur van de Amstelkerk in Amsterdam waar de cyclus voor het eerst werd geëxposeerd. In 2016 is de serie gereviseerd. Uit de oorspronkelijke versie van vierentwintig schilderijen zijn acht werken behouden. Twaalf schilderijen zijn opnieuw vormgegeven (de aard van de beelden is desondanks hetzelfde gebleven). Verder zijn de schilderijen niet meer onderverdeeld in drieluiken. Wel komen in de gereviseerde serie twee tweeluiken uit de eerste versie terug. Ten slotte is de begeleidende tekst ingekort. Zo is een twintig doeken tellende schilderijencyclus ontstaan die inhoudelijk niet verschilt van de eerste versie uit 1995.

 

 

Exposities en ontvangst

Archivering

Een reproductie van de gereviseerde schilderijencyclus  (1995/2016) met toelichtingen wordt bewaard in de archieven van
-
het Yad Vashem te Jeruzalem
- het US Holocaust Memorial Museum te Washington
- het Simon Wiesenthal Center te Los Angeles
- het
NIOD - Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies te Amsterdam

 

EXPOSITIES

De eerste versie van de cyclus uit 1995 is in Nederland driemaal tentoongesteld:
- Amstelkerk in Amsterdam (1996)
- Het Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum in Overloon (1998),
aangevuld met drie maquettes van concentratiekampen
- Centrum Beeldende Kunsten in Alphen aan de Rijn (2006)
op verzoek van wijlen Simon Speijer, een persoonlijke vriend van Simon Wiesenthal.

 

PERS

"Confronterend en aangrijpend, een statement maar niet alleen dat. Ook een mooi en indrukwekkend kunstwerk."  (De Gelderlander)

"Indrukwekkend en aangrijpend." (Algemeen Dagblad)  

"De met vaart geschilderde doeken maken diepe indruk op de toeschouwer." (Centraal Weekblad)

"Beelden vol verstilling en beweging, ingetogen en expressief.  Wat een wereld weet Saar Roelofs door haar kwastvoering op te roepen." (Zinweb)

"Aangrijpende voorstellingen." (AD Alphen aan de Rijn)

"De werken vallen op door hun eenvoud." (Dagblad de Limburger)  

 

UIT DE GASTENBOEKEN BIJ DE EXPOSITIES

- "Heel confronterend en intens - en tegelijk subtiel en met mededogen."
- "Zeer indrukwekkend. Aanvankelijk was ik sceptisch. Achteraf was ik stil."
- "Schilderijen met veel gevoel en in een mooie stijl."
- "De gruwelijk werkelijkheid is hier op een persoonlijke en indringende wijze gebracht."
- "De schilderijen laten mij (ons) het onvoorstelbare zien. Ik ben tot in mijn ziel geraakt."
- "Diep onder de indruk. Heel moedig en kostbaar."

 

UIT DE INLEIDING BIJ HET MEISJE EN DE WOLF, MET DE TITEL ALS EEN BIJL IN HARDGEVROREN IJS, DOOR HANS PAALMAN TER GELEGENHEID VAN DE EXPOSITIE IN HET OORLOGSMUSEUM OVERLOON 1998egel van de mens, zijn gedachten, zijn drijfveren."
"Met haar ingehouden gebruik van grijs, zwart en wit weet Saar Roelofs, evenals Picasso in zijn magistrale doek Guernica, een dramatische spanning te bereiken. Is Picasso's Guernica de lijkwade van de overledenen van Baskische stad Guernica, dan is Het meisje en de wolf van Saar Roelofs de lijkwade van de ontelbare slachtoffers van verkrachting en genocide in de concentratiekampen."

(Hans Paalman, oud-directeur van het Stedelijk Museum Schiedam)
Volledige tekst

 

UIT BRIEVEN EN E-MAILS AAN DE KUNSTENAAR

"Interesting and moving." (Helmuth Braun, Hoofd Exposities van het Joods Museum Berlijn)

"Indrukwekkend." (Edward van Voolen, conservator van Joods Historisch Museum Amsterdam)

"A powerful statement of universal application." (Jack Boas, auteur van o.m. Boulevard des Misères. Het verhaal van doorgangskamp Westerbork and We are witnesses. Five diaries of teenagers who died in the Holocaust)

"Indringende doeken. Deze problematiek is van alle tijden en alle mensen." (Stef Temming, oud-directeur Nationaal Oorlogs- en Verzetsmuseum, Overloon)

“Aangrijpend.” (Liesbeth Brandt Corstius, oud-directeur Stedelijk Museum Arnhem)  

"Uw werk heeft me ontroerd." (Isaac Lipschits, Emeritus hoogleraar Contemporaine geschiedenis en initiatiefnemer van het Digitaal Monument Joodse Gemeenschap in Nederland)

"Aansprekende en indringende beelden. Vanwege het verwerkingselement zeer actueel." (Erik Somers, historicus NIOD - Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies)

"Een indringende cyclus." (Dirk Mulder, directeur Herinneringscentrum Kamp Westerbork)

"Impressive paintings.” (Inge Jaehner, oud-directeurr Felix-Nussbaum-Haus)

"I appreciate very much that also artists don't stop to turn to the topic of overall dehumanisation." (Felicitas Heimann-Jelinek, voormalig hoofdconservator Joods Museum Wenen)

"Powerful and exceptional." (Marcia Reines Josephy, oud-directeur/-conservator van het Los Angeles Museum of the Holocaust)

"Dit aangrijpende en originele werk zet volwassenen en kinderen, ongeacht hun culturele achtergrond, aan het denken over slachtoffers en daders, elk in hun eigen rol betrokken in eenzelfde rampspoed. Een ongehoord actueel document." (Prof. dr Etty Mulder, voormalig hoofd onderzoeksgroep Holocaust/Kunst, Radboud Universiteit Nijmegen)


 

 

Zie ook:

Deportatie
een vroeg kunstwerk over de Holocaust



NOG ALTIJD & CEMENT
d
oor Saar Roelofs  opgetekende levensverhalen van Auschwitz-overlevenden

 

 

 

Terug naar boven 





Schilderijen
Het meisje en de wolf
Inner world
Portretten
Musici
Landschappen

  INTRO's bij Het meisje en de wolf
-
Een verhaal van vele tijden
- Als een bijl in hardgevroren ijs

 

Boeken
Niet storen. Een kritische beschouwing over de Riagg 
Wie is er nu gek? Over kronkels in de therapeutische relatie

Nog altijd & Cement. Levensverhalen van Auschwitz-overlevenden
Tien componistenportretten in woord en beeld
Keerpunt. Over persoonlijke crises en kansen

Enter EN

English


saar.roelofs@xs4all.nl 

 CV 
Saar Roelofs

© protected by pictoright