 |
WIE
IS ER NU GEK?
(Scriptum, 2008)
toont aan dat grenzen
tussen "gezond" en "ziek'' niet zo scherp zijn als in de
hulpverlening vaak wordt verondersteld. Het boek plaatst
kritische kanttekeningen bij de diagnose-behandelcombinatie
en beschrijft waarmee de ggz beter gebaat zou zijn. Verder
laat het zien hoe de
behandeling kan ontsporen door onopgeloste emotionele
problemen van de hulpverlener. Ten slotte komt aan de orde
dat hulpverleners meer gebruik kunnen maken van de
veerkracht van cliënten.
Het boek geeft
|
uiteenlopende
voorbeelden van de wijze waarop mensen in psychische nood in
staat zijn onvermoede
innerlijke krachten aan te boren.
Rijk
geïllustreerd met
praktijkvoorbeelden
en verwijzingen naar beeldende
kunst, literatuur en muziek. Met
68 cartoons
van eigen hand.
|
SELECTIE
VAN REACTIES |
"Een
eye-opener betreffende een belangrijke problematiek.
Toegankelijk geschreven." (NBD/Biblion)
|
"Dit
is een boek dat tot nadenken aanzet." "Saar Roelofs
focust op de creativiteit en veerkracht van patiënten.
Evenzeer verwijst zij naar de veerkracht van kunstenaars
en overlevenden van de Holocaust. Zij wijst er terecht op dat mensen in uitzonderlijke situaties
vaak een enorm groeipotentieel vertonen, waarvan wij als
therapeut nog veel kunnen leren." (Tijdschrift
voor Psychiatrie)
|
"Een
terecht betoog
tegen het afhankelijk maken van mensen van
professionele zorg. Levendige
casusbesprekingen. Verhelderende cartoons." (Ned. Tijdschrift v. Geneeskunde)
|
"Roelofs
is meester in het met beide voeten op de grond staan en kijken
wat al het werk in de GGZ oplevert." "Zo wordt getoond hoe sommige
hulpverleners zich onmisbaar achten (...) en ook hoe krachtig cliënten
zijn, ondanks
al ons problematiseren." (Sociale
Psychiatrie)
|
"Saar
Roelofs deelt met de bekende psychiater Irvin D. Yalom
oprechtheid, betrokkenheid en respect voor de belevingswereld van de
patiënt." (Nieuwsbrief
Stichting Patiënten Vertrouwenspersoon)
|
"Een
informatief, helder, positief boek. Prettige schrijfstijl."
(Lezersbeoordeling bol.com)
|
"Dit
boek is een stevige doordenking van wat er allemaal achter de
deur van de spreekkamer gebeurt." "Een buitengewoon
steunende boodschap voor iedereen die in psychische nood
verkeert."(Zinweb)
|
"Belangrijke
inhoudelijke kritiek op de Diagnose Behandeling Combinatie (DBC). Het
boek laat zien hoe de patiënt hiervan de dupe is." (Lezersbeoordeling
op Bol.com)
|
|
 |
NIET STOREN (Belvédère,
1997) is
een kritische beschouwing over de organisaties voor
ambulante geestelijke gezondheidszorg in het laatste
decennium van de vorige eeuw
(Riagg's). Het boek geeft informatie over de overmaat
aan bureaucratie,
de gebrekkige diagnostiek,
de vaak ondoelmatige behandelingen en de onderwaardering van
preventieve zorg. Ook geeft het diverse voorbeelden van de veelal vergeefse pogingen tot
vernieuwingen in de hulpverlening.
Het
boek sluit af met de
ontwikkelingen in organisatie
en hulpverlening in de Riagg Amsterdan Zuidoost na de Bijlmervliegramp
van 4 oktober 1992.
|
Rijk
geïllustreerd met praktijkvoorbeelden en citaten uit pers, vak- en wereldliteratuur. Met
80 cartoons van eigen hand.
SELECTIE VAN REACTIES
|
"Treffend en geestig."
(tv-actualiteitenrubriek
EenVandaag)
|
"Een
boek met een ontegenzeglijke kracht." "Roelofs'
bezwaren sluiten aan bij de kritiek die de laatste tijd vaak
klinkt." (Zorg
en Welzijn)
|
"Saar Roelofs legt trefzeker de vinger op de zere plek."
(Bulletin
Cliëntenbond in de GGZ)
|
"Evenwichtige
verdeling tussen diepgaande en luchtige items." "Pakkende
cartoon." (Tijdschrift
voor Psychiatrie)
|
"Herkenbaar.
Roelofs beschrijft niet alleen wat er mis is,
maar ook hoe het beter
kan." (Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde)
|
"Een eye-opener voor iedereen
die werkzaam is in de GGZ." "Geen loodzwaar boek omdat de kritiek met
een knipoog en een kwinkslag is verwoord. (Modern Medicine)
|
"Een
gevarieerd en aantrekkelijk werk.dat belangrijke
vragen stelt." "Een opbouwend boek, verplichte kost voor alle
GGZ-hulpverleners, klanten, financiers en -controleurs."
(Amsterdamse Patiënten
Krant)
|
"De
wijze waarop in de GGZ de praktijk wordt beoefend is zeer
verontrustend. Niet storen beschrijft die processen haarfijn." (Jos
H. Dijkhuis, hoogleraar Klinische psychologie & Psychotherapie
en de "godfather van de psychotherapie in Nederland".
"Evenwichtige verdeling tussen diepgaande en luchtige items."
"Pakkende cartoons." "Het boek gaat in feite over
zelfingenomenheid en opportunisme van hulpverleners." Tijdschrift
voor Psychiatrie, 40, 1998, D.P. Ravelli.
|
|

|
Nog
altijd (Ten Have,
2005) is het de levensverhaal van Auschwitz-
overlevende Ronnie Goldstein-van Cleef.
Aan
de orde komt onder meer welke plaats de kampervaringen in
haar
leven hebben
gekregen,
of zij
haar ervaringen heeft kunnen verwerken en hoe
die ervaringen zich verhouden ten opzichte van andere
ingrijpende gebeurtenissen in haar leven. Met tekeningen en gedichten van Ronnie Goldstein-van
Cleef.
|
SELECTIE VAN REACTIES |
"Een
verrassend boek. Heel
anders dan andere ooggetuigenverslagen over de Tweede
Wereldoorlog.
Saar Roelofs is een bijzonder goed schrijfster." (VPRO-radio
OVT)
|
"Een
boeiende biografie. Roelofs' opzet om over het hele leven van
het kampslachtoffer te schrijven slaagt bijzonder goed en vormt echt
een toevoeging aan de bestaande literatuur over dit
onderwerp." (NIW-Nieuw Israëlietisch Weekblad)
|
"Saar
Roelofs vertelt het levensverhaal heel sober, met veel aandacht voor de psychologische gevolgen van kille
jeugd en oorlogservaringen, waardoor het boek een grote
zeggingskracht heeft."
(NBD
/Biblion)
|
"An
important contribution." (Yad Vashem)
|
"Psycholoog
Saar Roelofs laat onder meer zien dat jeugdtrauma’s de
verwerking van oorlogstrauma’s in de weg kunnen staan. Ook
van historisch belang wegens de vele bijzondere details over
de Tweede Wereldoorlog." (Lezersbeoordeling op bol.com)
|
|
 |
Keerpunt.
Over
persoonlijke crises en kansen
(Ten Have,2004)
Dit boek bevat levensverhalen van
elf
mensen
die hebben laten zien hoe een crisis of traumatische
ervaringen
hen in beweging brachten
en kansen boden om hun leven een positieve wending te
geven. Allen
belanden in een onontkoombare situatie waarin ze de
omstandigheden niet meer naar hun hand kunnen zetten.
|
Ze voelen zich genoodzaakt de pijn waaraan zij vaak lange
tijd probeerden te ontsnappen, onder ogen te zien – het
startsignaal voor een nieuw begin. Gaandeweg
merken ze dat hun beproevingen een functie vervullen.
Terugkijkend, voelen ze zich geen slachtoffer. Integendeel.
Ze beseffen dat - na verwerking van de tegenspoed - hun
leven rijker en waardevoller is geworden.
Met schilderijen van de auteur. |
SELECTIE VAN REACTIES |
"Het
boek is vlot leesbaar; bovendien stemt het tot
nadenken over crisissituaties en hoe je daar je voordeel
mee kunt doen."
(NBD/Biblion)
|
"De
geïnterviewden komen voor je ogen tot leven. Keerpunt
is een boek dat inspireert."(Zinweb)
|
“Een serie
opmerkelijke interviews.” (Zorg + Welzijn)
|
|
De
1e versie van de Het meisje en de wolf uit
1995
is in Nederland 3x tentoongesteld, in de Amstelkerk in
Amsterdam, in het Nationaal Oorlogs-
en Verzetsmuseum
in Overloon en in het Centrum Beeldende Kunsten in Alphen
aan de Rijn.
|
SELECTIE VAN REACTIES |
"Een mooi en indrukwekkend
kunstwerk." (De Gelderlander
) |
"A
powerful statement of universal application" (Jack
Boas, auteur
van o.m. Boulevard des Misères - Het
verhaal van Doorgangskamp Westerbork)
|
"Indrukwekkend
en aangrijpend" (Het Algemeen Dagblad)
|
"Beelden
vol verstilling en beweging, ingetogen en expressief." (Zinweb)
|
"Interesting
and moving" (Helmuth Braun, Hoofd Exposities
Joods Museum Berlijn)
|
"Powerful
and exceptional." (Marcia Reines Josephy, oud-
directeur/-conservator van het LA Museum of the Holocaust)
|
"Ontroerend."
(Isaac Lipschits, initiatiefnemer van het Digitaal Monument
Joodse Gemeenschap in Nederland)
|
|
SELECTIE VAN REACTIES |
"Helder
geschreven biografieën die uitstekend dienst kunnen doen
als inleiding op het werk van de componisten." (Mens
& Melodie)
|
“Interessant
beeld van de diversiteit in componeerstijl in de twintigste
eeuw.” (Luister)
|
“Roelofs
beschrijft leven en werk van de tien componisten in een prettig leesbare stijl. Door de geschilderde portretten gaan de toondichters nog
meer voor de lezer/luisteraar leven.” (Dagblad van Almere)
|
"Het
boek haalt heel wat essentiële onderliggende denkwerelden naar boven
die zeer interessant zijn". De Belgische componist en
musicoloog Jan van Landeghem
|
“Eenvoudig
geschreven en daardoor gemakkelijk toegankelijk voor niet-ingewijden
in de na-oorlogse kunstmuziek.” (NBD/Biblion)
|
“Buitengewoon
informatief en helder geschreven. Tien bijzondere portretten. Echt een
boek voor de mediatheek.” (Muziek
& Onderwijs)
|
Passages
uit het hoofdstuk over Messiaen zijn opgenomen in het boek Saint
François d'Assise van De Nederlandse Opera, 2008.
|
|
SCHILDERIJEN:
MUSICI
In
overeenstemming met haar belangstelling voor muziek en componisten schildert Saar Roelofs
musici. Eerdere series zijn tentoongesteld in Muziekcentrum TivoliVredenburg en Galerie Amsterdam.
"Met
wervelende penseelstreek en forse diagonalen brengt Saar Roelofs een
maximum aan beweging tot stand zonder daarbij de karakteristieke houding van de
musicus uit het oog te
verliezen."
(Concertagenda Muziekcentrum TivoliVredenburg)
|
SCHILDERIJEN:
COMPONISTENPORTRETTEN
Opgenomen
in het boek Tien componistenportretten in woord en beeld.
Exposities
o.m. in Vredenburg/Tivoli
Utrecht, Stedelijk
Museum Amsterdam, Museum Van Bommel Van Dam Venlo.
"Prachtige
portretten die Saar Roelofs met diepziende blik en trefzekere hand
maakte.” (De Gelderlander) |
"Goed
getroffen portretten.” (Mens
& Melodie)
|
"Rake
portretten." (Het Parool) |
"De
geschilderde portretten tonen een overtuigende gelijkenis
met de afgebeelde personen." (OORsprong) |
"De portretten
van de zeven componisten die ik persoonlijk heb gekend maken indruk op
mij door hun psychologische trefzekerheid."
(Ton Hartsuiker, oud-directeur Conservatorium Amsterdam)
|
|
SCHILDERIJEN:
FAR BEYOND THE HORIZON
Naast
schilderijen waarin de mens centraal staat, schildert Saar Roelofs landschappen.
De schilderijen zijn o.m. tentoongesteld op het podium van het Concertgebouw
in Amsterdam
tijdens
concerten.
|
|